Pro literaturu v období Halloweenu a Dušiček je jako stvořená hororová povídka. Mistrem tohoto žánru je již dlouho Edgar Allan Poe. Pro tuto aktivitu na hodinu literatury vybereme jeho povídku Černý kocour. Doporučeno pro 7. ročník.
Postup:
1. Žáky rozpočítáme do 4 skupin. K sobě si sednou všechny Jedničky, další skupinu tvoří všechny Dvojky a tak dále.
2. Každý žák dostane stejný pracovní list, který si bude postupně vyplňovat. Jedničky dostanou navíc každý k přečtení 1. část povídky, Dvojky 2. část, Trojky 3. část, Čtyřky 4. část.
3. Každý si text nejprve přečte sám pro sebe a ve skupince se pak její členové dohodnou, o čem úryvek byl, co se v něm stalo, co bylo důležité, a zapíší si tyto informace bodově každý do svého pracovního listu do příslušného políčka.
4. Skupinky se promíchají tak, aby v nově vytvořených skupinkách byla vždy jedna Jednička, jedna Dvojka, jedna Trojka a jedna Čtyřka.
5. V nové skupince bude úkolem každého člena převyprávět ve stručnosti, co se stalo v té části příběhu, kterou četl, a doplnit tak ostatním informace, které jim chybí. Ostatní si podle jeho vyprávění doplní poznámky v dosud prázdných políčkách.
6. Nyní, když už každý zná celý příběh, vypracují skupinky úkol č. 2 - určí hlavní postavy a doplní jejich stručnou charakteristiku.
7. Reflexe: Společně ještě jednou shrneme děj povídky a žáci se navzájem podělí o vytvořené charakteristiky. Je vhodné zeptat se také žáků na jejich dojmy (např. Bylo něco, co vás zaskočilo? Byli jste překvapení, když jste vyslechli všechny části příběhu? Měnil se v průběhu aktivity nějak váš pohled na hlavní postavy?)
Poznámka: Počet částí, na něž povídku rozdělíme, upravíme podle počtu žáků ve třídě. Pokud nám žáci přesto nevycházejí do skupinek ve stejném počtu, budou pak v nových skupinkách např. dvě Jedničky, nebo člen, který chybí, přeběhne z jiné skupinky, popř. se zapojí učitel.
Pracovní listy: (pro kvalitnější zobrazení rozklikněte obrázek)
Žádné komentáře:
Okomentovat