Štítky

neděle 2. května 2021

Charakteristika jinak

 Tato aktivita, využívající pracovní listy, je vhodná spíše pro starší žáky (8.,9. ročník), kteří se již ve slohu setkali s charakteristikou. Jejím cílem je jednak procvičit slohový útvar charakteristiky, jednak rozvíjet fantazii, představivost a vyvozování u žáků. Tato aktivita cílí i na podporu rozvoje čtenářství.

Pomůcky: tištěné pracovní listy (níže) pro každého žáka

1. Na úvod položíme žákům otázku: "Na základě čeho si lidé (nebo vy sami) nejčastěji vybírají knihy ke čtení?", když např. přijdou do knihkupectví nebo do knihovny. Měli bychom se dostat k tomu, že pokud nejdeme pro knihu na základě doporučení (nebo povinné četby), jako první nás zaujme její obálka a název.

2. Žáci dostanou pracovní listy, na nichž jsou obrázky šesti knižních obálek různých žánrů.

3. Žáci mají za úkol představit si, aniž by věděli, o čem knihy jsou, kdo by podle nich po konkrétní knize sáhl. Ke každé obálce napíší krátkou charakteristiku člověka, kterého by nejspíš přilákala.

4. Na závěr žáci ještě odpovídají na otázku, kterou z uvedených knih by si vybrali oni a proč.

5. Další práce s pracovními listy je na vás. Můžete si je pouze vybrat a ohodnotit nebo např. nechat žáky vytvořit skupinky podle toho, kterou knihu si vybrali v poslední otázce. V těchto skupinkách pak žáci dají dohromady své charakteristiky pro zvolenou knihu a vytvoří reklamní leták, který má oslovit potenciální cílovou skupinu čtenářů, jak si ji oni představují (Jste žena v domácnosti toužící po romantice? Zasněte se s naším novým titulem..., Máte rádi detektivní příběhy, při kterých vám běhá mráz po zádech? Neváhejte a sáhněte po...). Své výtvory pak skupinky prezentují před ostatními.

Poznámka: S pracovními listy je možné nakládat volně podle potřeby. Jsou využitelné i zvlášť (nemusíte použít oba), případně vybere pro žáky k charakteristice vlastní tituly, jejichž obálky do pracovního listu vložíte. Časová náročnost se odvíjí podle toho, jak se s pracovními listy rozhodnete pracovat (1-2 vyuč. hodiny).

Pracovní listy:




Žádné komentáře:

Okomentovat