Štítky

pondělí 22. března 2021

Milý rádce,... Aktivita do čtenářské dílny

 Jedná se o osvědčenou aktivitu do čtenářské dílny, která by měla rozvíjet čtenářskou gramotnost, podpořit motivaci žáků ke čtení a zlepšování jejich vyjadřovacích schopností. Aktivita je využitelná na 2. st. ZŠ i na SŠ.

Příprava na hodinu:

  • je potřeba, aby si každý žák přinesl do školy knihu
  • vyplatí se přinést knihy navíc (např. z žákovské knihovny) pro ty, kteří si knihu zapomenou
  • čisté nelinkované papíry A5, psací potřeby

 1. Přizpůsobíme uspořádání třídy - lavice a židle se přesunou tak, aby žáci seděli v kruhu.

2. Každý žák dostane papír A5. Ten spolu se svojí knihou položí na svoji židli. Žáci se na pokyn rozejdou po vnitřní straně kruhu (pro lepší atmosféru jim k tomu můžeme pustit relaxační hudbu). Měli by obejít jedno kolečko, aby si prohlédli všechny odložené knihy v nabídce. Poté si každý žák vybere knihu (jinou než vlastní), která ho něčím zaujala, a na příslušné místo se posadí.

3. Jakmile budou mít všichni vybráno (učitel se může zapojit také), dostanou čas (asi 10 minut), aby knihu otevřeli na libovolné straně, přečetli si 1-2 odstavce, našli v nich, příp. odvodili, postavu, kolem níž se točí děj, a nějaký problém, který postava právě řeší. Jménem této postavy by pak měli být schopní napsat na přiložený papír dotaz, žádost o radu, do smyšlené poradny. Dotaz by měl začínat slovy "Milý rádce/Milá rádkyně". Papír s touto otázkou vloží žák do knihy.

4. Opakuje se první část s pomalou chůzí v kruhu. Žáci si opět vyberou libovolnou knihu (jinou než předtím a ne svoji) a posadí se na místo. Přečtou si dotaz vložený do knihy a pokusí se na něj písemně odpovědět. Papír vloží zpět do knihy.

5. Až budou všichni žáci hotoví, vyhledá každý knihu, kterou přinesl, a usadí se do kruhu jako na začátku.

6. Každý žák postupně řekne, proč přinesl právě tuto knihu, příp. pokud ji už četl nebo ji má rozečtenou, stručně shrne její obsah (aby navnadil ostatní k četbě, nemusí sdělovat konec). Nakonec přečte otázku a odpověď, které našel na papíru uvnitř své knihy.

Na závěr:

Žáci by měli, říct, co se jim líbilo nebo nelíbilo, jestli je aktivita motivovala si některou z přítomných knih přečíst, na základě čeho si knihy při aktivitě vybírali, a pokusit se zhodnotit svůj celkový dojem z náplně čtenářské dílny jedním nebo dvěma slovy.

Poznámka: Je možné, že už některých otázek a odpovědí se rozproudí diskuze, nebo je třída početná. Je proto vhodné vyhradit si na čtenářskou dílnu dostatek času, aby každý žák dostal prostor se projevit.

Praktická ukázka:

Přeji mnoho inspirativních i zábavných momentů!

Žádné komentáře:

Okomentovat